>

Transport ciężarowy na kierunku francuskim - co warto wiedzieć?

8 lip 2025

Transport ciężarowy na kierunku francuskim - co warto wiedzieć?

Transport ciężarowy na kierunku francuskim - co warto wiedzieć?

Transport ciężarowy na kierunku francuskim - co warto wiedzieć?

Wycena transportu

Udostępnij wpis

Francja – kraj wina, serów i mody, ale także niezwykle ważny węzeł w europejskiej logistyce! Dla wielu firm transportowych, w tym polskich, kierunek francuski to nie tylko szansa na rozwój, ale i wyzwanie, które wymaga doskonałej znajomości przepisów i dostosowywania do zmieniających się realiów. Jeśli zastanawiasz się nad rozszerzeniem swojej działalności na ten rynek, ten artykuł jest dla Ciebie!

Dlaczego to tak ważny kierunek?

Francja to jedna z największych gospodarek Europy i siódma na świecie pod względem PKB. Jej strategiczne położenie sprawia, że jest kluczowym punktem na mapie transportowej Europy. To sprawia, że jest niezwykle istotnym partnerem handlowym dla polskich przedsiębiorców. Tylko w 2024 roku obroty towarowe między Polską a Francją przekroczyły 142 miliardy PLN, co stawia Francję w czołówce polskich partnerów gospodarczych. Co istotne, transport drogowy dominuje we Francji – ponad 87% wszystkich towarów przewożonych jest za pomocą samochodów ciężarowych.

Tysiące zrealizowanych zleceń transportowych do/z Francji

Jako firma z wieloletnim doświadczeniem, doskonale znamy wszystkie przepisy, wymogi i specyfikę francuskiego rynku transportowego. To pozwala nam oferować klientom kompleksową obsługę – od planowania tras, przez przygotowanie dokumentacji, po sprawną realizację przewozów. Dzięki naszej znajomości francuskich realiów transportowych możemy zagwarantować bezpieczne i terminowe dostawy, minimalizując ryzyko problemów z kontrolami i karami.


Miesięczna liczba zleceń realizowanych przez SKAT Transport na kierunku z/do Francji.

Co najczęściej przewozimy do i z Francji?

Z Polski najczęściej transportujemy maszyny i urządzenia mechaniczne/elektryczne, części motoryzacyjne oraz tworzywa sztuczne. Z Francji dominują samochody, kosmetyki i produkty chemiczne.

Warto pamiętać o kabotażu, który jest istotnym elementem rynku. Polscy przewoźnicy mogą wykonać tylko jeden przewóz kabotażowy w ciągu 3 dni od wjazdu bez ładunku. Kary za naruszenia tego limitu sięgają nawet do 15 000 EUR!

Francuskie przepisy: Co trzeba mieć na uwadze?

Francja słynie z rygorystycznych kontroli, dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie.

  • Obowiązkowe dokumenty: licencja wspólnotowa, międzynarodowy list przewozowy CMR oraz wszystkie dokumenty pojazdu i kierowcy (w tym wymagane zaświadczenie o ubezpieczeniu społecznym - A1).

  • Zasady delegowania kierowców. Zgodnie z Pakietem Mobilności, zgłaszanie oddelegowanych kierowców w transporcie międzynarodowym odbywa się poprzez międzynarodowy system IMI (Internal Market Information System). Od 2 lutego 2022 roku, dla większości operacji przewozowych, wszystkie niezbędne informacje są przesyłane elektronicznie za pośrednictwem tego europejskiego portalu.

    Należy jednak pamiętać o obowiązku wypłacania francuskiej płacy minimalnej dla delegowanych kierowców, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  • Obowiązkowe wyposażenie pojazdu: trójkąt ostrzegawczy i kamizelki odblaskowe to podstawa. Pamiętaj też o naklejkach informujących o martwym punkcie (dla pojazdów powyżej 3,5 tony), które są wymagane od niedawna.

  • Normy emisji i strefy niskiej emisji (ZFE). Wszystkie pojazdy muszą posiadać winiety ekologiczne Crit'Air. ZFE obowiązują w wielu miastach, takich jak Paryż, Lyon, Marsylia czy Strasburg. Brak naklejki to kara w wysokości 68 EUR.

  • Opłaty drogowe i zakazy ruchu. We Francji nie ma systemu winietowego – opłaty naliczane są za dystans i kategorię pojazdu, średnio około 8-9 EUR za 100 km autostrady.

  • Zakazy ruchu dla pojazdów powyżej 7,5 tony:

    • W niedziele i święta: od 00:00 do 22:00.

    • W soboty: od 22:00 do 24:00.

    • W 2025 roku pamiętaj też o wakacyjnych zakazach w soboty: 5, 12, 19, 26 lipca oraz 2, 16, 23 sierpnia.


Jak przyszłość kształtuje francuski transport?

Transport we Francji, choć perspektywiczny, wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Do głównych należą rygorystyczne kontrole i wysokie kary, niedobór kierowców (szacuje się, że brakuje ich około 45 000) oraz bariery wejścia na rynek.

Jednak przyszłość rysuje się optymistycznie. Francuski rząd aktywnie wspiera sektor logistyczny poprzez inicjatywy takie jak "Plan Logistyczny 2025" i "France 2030". W transporcie coraz większą rolę odgrywa cyfryzacja, w tym adopcja e-CMR, zaawansowane systemy śledzenia GPS, Internet Rzeczy (IoT) i Sztuczna Inteligencja (AI).

Równie ważna jest polityka dekarbonizacji. Francja stawia sobie ambitny cel redukcji emisji o 50% do 2030 roku. Jest to wspierane dotacjami do pojazdów elektrycznych (nawet 90 tys. EUR na ciągnik), rozwojem infrastruktury ładowania oraz promocją biopaliw i transportu intermodalnego.

Podsumowanie

Transport ciężarowy na kierunku francuskim to wymagający obszar, gdzie kluczem do sukcesu jest doskonała znajomość przepisów i inwestycje w nowoczesne technologie. Bieżące monitorowanie zmian i proaktywne podejście to podstawa unikania kosztownych błędów i zapewnienia płynności dostaw.

Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w organizacji transportu do Francji? Skontaktuj się z nami! Jako specjaliści od kierunku francuskiego, jesteśmy tu, by pomóc Twojej firmie sprostać każdemu wyzwaniu.

Ewelina Grygorczyk
Specjalista ds. handlowych
e.grygorczyk@skat.com.pl


Pozostałe wpisy

Aktualności

22.08.2025

Aleksandra Ługowska nowym Dyrektorem Zarządzającym i Członkiem Zarządu SKAT Transport

Z wielką radością informujemy, że z dniem, 21 sierpnia 2025 roku, Pani Aleksandra Ługowska obejmuje stanowisko Dyrektora Zarządzającego SKAT Transport.

Aktualności

22.08.2025

Aleksandra Ługowska nowym Dyrektorem Zarządzającym i Członkiem Zarządu SKAT Transport

Z wielką radością informujemy, że z dniem, 21 sierpnia 2025 roku, Pani Aleksandra Ługowska obejmuje stanowisko Dyrektora Zarządzającego SKAT Transport.

Aktualności

22.08.2025

Aleksandra Ługowska nowym Dyrektorem Zarządzającym i Członkiem Zarządu SKAT Transport

Z wielką radością informujemy, że z dniem, 21 sierpnia 2025 roku, Pani Aleksandra Ługowska obejmuje stanowisko Dyrektora Zarządzającego SKAT Transport.

Odprawy celne

14.08.2025

Destin8 - portowy system komunikacji w obsłudze celnej

System Destin8 stanowi kluczowy element w obsłudze celnej transportu morskiego do i z Wielkiej Brytanii. Jego prawidłowe wykorzystanie pozwala znacząco usprawnić procesy logistyczne i zminimalizować ryzyko opóźnień.

Odprawy celne

14.08.2025

Destin8 - portowy system komunikacji w obsłudze celnej

System Destin8 stanowi kluczowy element w obsłudze celnej transportu morskiego do i z Wielkiej Brytanii. Jego prawidłowe wykorzystanie pozwala znacząco usprawnić procesy logistyczne i zminimalizować ryzyko opóźnień.

Odprawy celne

14.08.2025

Destin8 - portowy system komunikacji w obsłudze celnej

System Destin8 stanowi kluczowy element w obsłudze celnej transportu morskiego do i z Wielkiej Brytanii. Jego prawidłowe wykorzystanie pozwala znacząco usprawnić procesy logistyczne i zminimalizować ryzyko opóźnień.

Odprawy celne

13.08.2025

Portbase – cyfrowa brama do holenderskich portów 

System Portbase stanowi kluczowy element w obsłudze transportu morskiego przez holenderskie porty. Jego prawidłowe wykorzystanie pozwala na znaczące usprawnienie procesów logistycznych i redukcję czasu odprawy towarów.  

Odprawy celne

13.08.2025

Portbase – cyfrowa brama do holenderskich portów 

System Portbase stanowi kluczowy element w obsłudze transportu morskiego przez holenderskie porty. Jego prawidłowe wykorzystanie pozwala na znaczące usprawnienie procesów logistycznych i redukcję czasu odprawy towarów.  

Odprawy celne

13.08.2025

Portbase – cyfrowa brama do holenderskich portów 

System Portbase stanowi kluczowy element w obsłudze transportu morskiego przez holenderskie porty. Jego prawidłowe wykorzystanie pozwala na znaczące usprawnienie procesów logistycznych i redukcję czasu odprawy towarów.